تبلیغات
هر آنچه که زیباست ، عزیز نیست .آنچه که عزیز هست ، زیباست. - ارتباط موثر

 

 دوشنبه 9 آبان 1384

ارتباط موثر [مدیریتی , ]

 

                                          

                                           « ارتباط مؤثـــر ، راز موفقیت مدیــران »

 

واژه ارتباط ( COMMUNICATION ) از ریشه لاتین (( COMMUNIS )) به معنای اشتراك گرفته شده است . این كلمه در زبان فارسی به صورت مصدر عربی باب افتعال به كار می رود كه در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی ، پیوند ، پیوستگی و رابط كاربرد دارد .

 

مفهوم ارتباط در دائره المعارف عمومی فیشر چنین تعریف شده است :

 

« ارتباط در مفهوم گسترده آن ، برای بیان هر نوع انتقال اطلاعات به كار می رود . »

 

« در یك مفهوم دقیق تر ، انسان از مفهوم ارتباطات ، یك جریان دو سویه تفهیم و تفاهم میان دو موجود زنده را درك می كند . ارتباط بین دو انسان ، نوعی رفتار اجتماعی است كه از مفهوم        « فاعلیت » یك قطب تا فهم و احساس و رفتار قطب دیگر گسترده است . ارتباطات ، نوع خاصی از رفتار اجتماعی یا رفتار متقابل است كه طی آن ، مفهوم مورد نظر مستقیماً به كمك علامات مختص به موضوع ، به گیرنده منتقل می‌شود . »

مدیران عوامل ذیل را مانع از یك ارتباط صحیح و مناسب در محیط كار معرفی می كنند :

 

فقدان دانش و اطلاعات ؛    

مشخص نكردن اولویت ها به طور دقیق ؛

گوش نكردن ؛

فقدان درك كامل سخن گوینده و قصور در پرسش ؛

عدم توجه به نیازهای دیگران ؛

خوب فكر نكردن و زود نتیجه گیری كردن ؛

از دست دادن صبر و شكیبایی و وارد بحث و جدل شدن ؛

كمبود وقت ؛

حوصله نداشتن ؛

تلاش نكردن برای چاره جویی ؛

اگر این مشكلات شناخته و برطرف نشوند می توانند تاثیر ارتباط مدیر را با دیگران به شدت كاهش دهند .

         

 

 

به طور كلی ناتوانی در عدم ایجاد ارتباطی موثر پیامدهای زیر را در بر دارد :

 

     E       از دست دادن كار ؛

     E       عدم ایجاد تفاهم ؛

     E       فروكش كردن شور و اشتیاق ؛

     E       عدم كارایی و در نتیجه ایجاد خطا ؛

     E       كاهش در قدرت تولید ؛

     E       ناكامی و خصومت ؛

     E       كاهش اعتماد به نفس ؛

     E       عدم حضور در محل كار ؛

     E       احساس بی علاقه گی نسبت به محیط كار ؛

     E       بی خوابی ؛

     E       تغییر دادن مكرر پرسنل ؛

     E       تضعیف روحیه فعالیت گروهی ؛

     E       كاهش خلاقیت ؛

     E       روحیه ضعیف ؛

     E       پرسنل افسرده و غمگین ؛

 

با توجه به موانعی كه بر سر راه ارتباط قراردارد ، مدیران برای رفع این موانع باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهند .

 

     E       به بازخورها توجه كنند ؛

     E       در گوش دادن به حرف دیگران توجه لازم را مبذول دارند ؛

     E       توانایی كنترل احساسات را در محیط كار تقویت كنند ؛

     E       به ارتباطات غیر گفتاری توجه داشته باشند ؛

     E       به شرایط روحی و ذهنی طرف های مقابل خود توجه كنند ؛

     E       با مخاطبان خود همدلی كنند .

         

چنانچه مدیران مهارتهای لازم در برخورد با كارمندان سمج و بهانه جو را فرا گیرند می‌توانند ارتباطی موثر را در محیط كار برقرار سازند .

 

نوشته شده توسط rezco در  دوشنبه 9 آبان 1384 

(نظر

 


مطالب پیشین...

  سینما

  لحظات

  قانون باورها

  مهارت گوش كردن

  مردمان کج کردار

  شتر دیدی ، ندیدی

  انتقاد

  از کُره گی دُم نداشتن

  سخاوت

  ذکاوت

  پند پذیری

  عاقبت اندیشی

  تحلیل و تجزیه

  ترس و شجاعت

  نکات معاشرت

1

توضیحات

  صفحه نخست

مردم جهان سه گروهند. 1 – افرادی که موجب بروز حوادث هستند 2 – گروهی که تماشا گر وقایع هستند که رخ میدهند 3 – دسته ای که از آنچه اتفاق افتاده است در شگفتند


بایگانی ...

 مدیر وبلاگ

rezco (99)


موضوعات

مدیریتی (20)
اجتماعی (46)
مطالب عمومی (30)
تاریــــخی (2)


 آرشیو

خرداد 1393 (1)
مرداد 1390 (1)
خرداد 1389 (1)
اسفند 1388 (1)
دی 1388 (1)
آذر 1388 (1)
مهر 1388 (1)
مرداد 1388 (1)
اردیبهشت 1388 (2)
فروردین 1388 (2)
اسفند 1387 (3)
بهمن 1387 (1)
آبان 1387 (2)
مهر 1387 (1)
مرداد 1387 (2)
خرداد 1387 (1)
اردیبهشت 1387 (2)
بهمن 1386 (1)
آذر 1386 (1)
آبان 1386 (1)


صفحات

 

 

برخی از دوستان

 

سایت های برگزیده

جامعه مهندسین مشاور (-)
سازمان مدیریت صنعتی ایران (-)
احــمد شامـلو (-)
به یاد سهراب سپهری (-)
مدیران دات کام (-)
دوستان دات نت (-)
پیشخان نت (-)
پژوهشکده هنر و معماری (-)
مدیریت دانش سازمانی (-)
اطلاعات جانبی سایتها

 

جستجو ...

جستجو در بلاگ

 

خبرنامه ...

 

آمار وبلاگ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل مطالب :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

افراد آنلاین : [online]