تبلیغات
هر آنچه که زیباست ، عزیز نیست .آنچه که عزیز هست ، زیباست. - کاردان

 

 پنجشنبه 12 آبان 1384

کاردان [مدیریتی , ]

عید سعید فطر بر همه مبارک باد

« كـار را به كـاردان بسپاریـد »

 

تفاوت مهمی میان مدیریت و اداره كردن وجود دارد . در مدیریت تاكید بر رسیدن به نتیجه  ، خطر پذیری حساب شده  و  هدایت سازمان به وضع مطلوب  است . ولی اداره كردن توجه عمده و  رعایت مقررات  ،  مسولیت پذیری  ، دوری از ریسك  و  نگهداری وضع موجود است .

1-مدیریت بازاریابی : در این مكتب تاكید بر گردش سریع سرمایه و معامله های پی درپی است .

شبكه نا پیوسته توزیع  و كاسبان غیر متخصص در این محیط تنها در زمانی كه تقاضا بیش از عرضه باشد موفق هستند .

كثرت عرضه كنندگان لزوماً به انتخاب بهتر مصرف كنندگان منتهی نمی شود .

2-مدیریت بساز و بفروشی : در این نوع طرز فكر ،تاكید بر استفاده از موقعیت مكانی و زمانی و تبدیل مكرر سرمایه به كالا است .خدمات پس  از فروش و ارتباط در از مدت با  مشتری وجود ندارد.

 3-مدیریت مهندسی : دراین گرایش مدیریت ، تاكید بر حل مسائل پیچیده و بهینه سازی فنی تولید است مهندسین فارغ التحصیل دانشگاه كه به تدریج مشاغل مهم سازمانی را احراز كرده اند هنوز به موارد اداری و انسانی از دید تكنیكی نگریسته وبه دنبال حل ریاضی مشكلات هستند . آنها اغلب متعجب اند كه ابتكارات آزمایشگاهی آنها به پیشرفت مالی سازمان منتهی نمی شود . گرچه سیستمهای پیچیده طراحی می شود و از تكنولوژی پیشرفته استفاده می شود مهندس اداره كننده با    مشتری‌وبازار آشنایی نداشته و توانایی راهبری منابع انسانی را ندارد . كیفیت و بهره وری اغلب از دید مهندسی تعریف می شود كه با نظر مشتری سازگار نیست . در نتیجه سازمان به جزیره های پر هزینه غیر مرتبط تبدیل می شود كه امكان حیات دراز مدت را ندارد .

پیتر دراكر می گوید : « تغییر را نمی توان مهار كرد ولی می توان از آن پیش افتاد . امروزه سازمانها بایستی به پیشواز تغییرات بروند ، نه این كه در برابر آنها ایستادگی كنند  . اساس مدیریت اصولی كه در علم مدیریت می آموزیم به سرعت قدیمی می شوند . »

4-مدیریت بحران : نخستین فن مدیریت بحران ، دست نگه داشتن از اقدام حساب نشده است . در نهایت مدیریت بحران باید به مدیریت ریسك تبدیل شود كه با پیش بینی و انتظار تغییرات بتوان سریعاً راهكارهای متفاوت را ارائه داد و به گونه ای برنامه ریزی كنید كه در حل وضعیت های دشوار با تعارض مواجه نگردید .

5-راهبری : راهبری و نفوذ در دیگران به منظور انجام وظیفه ای است كه مدیر به عهده می گیرد و همراه نمودن دیگران در رسیدن به هدفهای سازمانی است .

این نقش مدیریت بیشتر جنبه ترغیب و راهنمایی دارد و با معنای سنتی آن كه جنبه فرماندهی دارد نباید اشتباه شود . راهبری توان الهام بخشی و كارستاندن از دیگران در رسیدن به مقصد است فرایند راهبری شامل ایجاد ارتباطهای كار شناسایی موقعیت ها و وضعیت ها تعیین راهكارها و تصمیم گیری در مورد آنها است .

كیفیت راهبری شامل سازگاری شایان با دگرگونی ها ، توانمندی در مذاكره ، قبول مسؤلیت و خطر پذیری است .

مرجع : آموزش

برگرفته از :  مقاله دكتر مهران سپهری دانشكده مدیریت صنعتی شریف

 

نوشته شده توسط rezco در  پنجشنبه 12 آبان 1384 

(نظر

 


مطالب پیشین...

  سینما

  لحظات

  قانون باورها

  مهارت گوش كردن

  مردمان کج کردار

  شتر دیدی ، ندیدی

  انتقاد

  از کُره گی دُم نداشتن

  سخاوت

  ذکاوت

  پند پذیری

  عاقبت اندیشی

  تحلیل و تجزیه

  ترس و شجاعت

  نکات معاشرت

1

توضیحات

  صفحه نخست

مردم جهان سه گروهند. 1 – افرادی که موجب بروز حوادث هستند 2 – گروهی که تماشا گر وقایع هستند که رخ میدهند 3 – دسته ای که از آنچه اتفاق افتاده است در شگفتند


بایگانی ...

 مدیر وبلاگ

rezco (99)


موضوعات

مدیریتی (20)
اجتماعی (46)
مطالب عمومی (30)
تاریــــخی (2)


 آرشیو

خرداد 1393 (1)
مرداد 1390 (1)
خرداد 1389 (1)
اسفند 1388 (1)
دی 1388 (1)
آذر 1388 (1)
مهر 1388 (1)
مرداد 1388 (1)
اردیبهشت 1388 (2)
فروردین 1388 (2)
اسفند 1387 (3)
بهمن 1387 (1)
آبان 1387 (2)
مهر 1387 (1)
مرداد 1387 (2)
خرداد 1387 (1)
اردیبهشت 1387 (2)
بهمن 1386 (1)
آذر 1386 (1)
آبان 1386 (1)


صفحات

 

 

برخی از دوستان

 

سایت های برگزیده

جامعه مهندسین مشاور (-)
سازمان مدیریت صنعتی ایران (-)
احــمد شامـلو (-)
به یاد سهراب سپهری (-)
مدیران دات کام (-)
دوستان دات نت (-)
پیشخان نت (-)
پژوهشکده هنر و معماری (-)
مدیریت دانش سازمانی (-)
اطلاعات جانبی سایتها

 

جستجو ...

جستجو در بلاگ

 

خبرنامه ...

 

آمار وبلاگ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل مطالب :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

افراد آنلاین : [online]